MKB laat goud door de vingers glippen

Onderzoek

Midden en kleinbedrijven (MKB) laten enorme kansen liggen om zich te onderscheiden. Dat is verbazingwekkend omdat je bij een terugtredende economie het tegendeel zou verwachten. Zo blijkt uit het onderzoek naar merkoriëntatie binnen het MKB, uitgevoerd door Merketingvisie in samenwerking met E. C. van der Zwaag en drs. L.P.O. Kloosterman van de Erasmus Universiteit. Het onderzoek is uitgevoerd door middel van interviews bij bedrijven met 20-80 FTE’s in Zuid-Holland die in de I(C)T, automatisering of facilitaire dienstverlening actief zijn. Daarnaast is er ook onderzoek gedaan doormiddel van discussies op LinkedIn. Op basis van het gezamenlijke onderzoek hebben wij onze Merketing Quickscan ontwikkeld.

Identiteit

De meeste bedrijven beseffen dat zij zich moeten onderscheiden, maar brengen daar in de praktijk weinig van terecht. Uit het onderzoek onder 56 respondenten komt naar voren dat ze in hun strijd om klanten nagenoeg dezelfde boodschap vertolken. Waarbij opvallend vaak platgetreden paden worden uitgevent als hoge kwaliteit, gunstige prijs, goede service en betrouwbaar partnerschap. De identiteit en unieke meerwaarde, waarmee bedrijf en merk zich juist onderscheiden, blijven voor de markt een goed bewaard geheim. De kleine groep van bedrijven die wel een helder verhaal weet te formuleren, heeft de grootste moeite om dat binnen de eigen organisatie over te brengen: “Het merk is voor de CEO niet meer dan het logo en een leuke pay-off.” Er wordt niet op merkactiviteiten gestuurd en het merk is voor medewerkers geen inspiratiebron. Al met al laat het MKB goud door de vingers glippen.

Can’t start a fire without a spark


Ben jij klaar om het vuur aan te wakkeren? Dan is het tijd voor een kennismakingsgesprek. Vul het formulier in en we nemen snel contact met je op!

Wat je van ons kunt verwachten:

 Opvallen met een verleidelijk en duidelijk verhaal

 Uitdragen waar je voor staat intern en extern

 Meer kwalitatieve leads

 Trotse en betrokken medewerkers

 Quick wins en lange termijn resultaten