Onderzoek
Midden en kleinbedrijven (MKB) laten enorme kansen liggen om zich te onderscheiden. Dat is verbazingwekkend omdat je bij een terugtredende economie het tegendeel zou verwachten. Zo blijkt uit het onderzoek naar merkoriëntatie binnen het MKB, uitgevoerd door Merketingvisie in samenwerking met E. C. van der Zwaag en drs. L.P.O. Kloosterman van de Erasmus Universiteit. Het onderzoek is uitgevoerd door middel van interviews bij bedrijven met 20-80 FTE’s in Zuid-Holland die in de I(C)T, automatisering of facilitaire dienstverlening actief zijn. Daarnaast is er ook onderzoek gedaan doormiddel van discussies op LinkedIn. Op basis van het gezamenlijke onderzoek hebben wij onze Merketing Quickscan ontwikkeld.
Identiteit
De meeste bedrijven beseffen dat zij zich moeten onderscheiden, maar brengen daar in de praktijk weinig van terecht. Uit het onderzoek onder 56 respondenten komt naar voren dat ze in hun strijd om klanten nagenoeg dezelfde boodschap vertolken. Waarbij opvallend vaak platgetreden paden worden uitgevent als hoge kwaliteit, gunstige prijs, goede service en betrouwbaar partnerschap. De identiteit en unieke meerwaarde, waarmee bedrijf en merk zich juist onderscheiden, blijven voor de markt een goed bewaard geheim. De kleine groep van bedrijven die wel een helder verhaal weet te formuleren, heeft de grootste moeite om dat binnen de eigen organisatie over te brengen: “Het merk is voor de CEO niet meer dan het logo en een leuke pay-off.” Er wordt niet op merkactiviteiten gestuurd en het merk is voor medewerkers geen inspiratiebron. Al met al laat het MKB goud door de vingers glippen.