Uit diverse ‘CEO’s Insights’ onderzoeken komt de grote wens naar voren om meer te investeren in Soft Skills. CEO’s willen hiermee hun eigen effectiviteit als leider vergroten. Hoog op het CEO verlanglijstje staat dan ook de wens om te leren hoe zij hun teams (gemiddeld zo’n 50%) en hun medewerkers (40%) verder kunnen helpen ontwikkelen. Purpose gedreven.
“In toenemende mate worden bedrijven geleid door directeuren die zingeving willen halen uit hetgeen zij doen en die hun medewerkers willen inspireren.” (Joel aan ’t Goor, directeur van Business Leaders)
In de realiteit is er echter een gapend gat tussen aspiratie en actie. Oorzaak; de mentale drempels opgeworpen door de CEO en het management zelf.
Om er eens drie te noemen;
- “Je moet medewerkers niet lastig vallen met strategie”. Achterliggende gedachte is dat medewerkers zich het liefst met hun taak nu bezig houden en niet willen of kunnen meedenken over de complexe toekomst.
- Medewerkers lopen al over, die moeten we niet extra gaan belasten”. De vraag of dit werkelijk zo is en of meedenken over de strategie niet juist bevrijdend werkt, wordt niet gesteld.
- “Niet iedereen is creatief”. Achterliggende gedachte is dat medewerkers minder creatief zijn dan marketeers of een reclamebureau. Dat hun creativiteit simpelweg niet wordt gestimuleerd in ‘t dagelijks werk blijft buiten beschouwing. Kijk maar eens op de Facebook pagina’s van je medewerkers en je ziet creativiteit all over the place.
Vanuit Merketingvisie houden wij bij onze klanten geregeld merkpositionering & -strategie sessies met medewerkers uit alle geledingen van een bedrijf.
In zo’n werksessie delen we allereerst onze merkkennis op een begrijpelijke wijze zodat we allemaal dezelfde taal spreken. Vervolgens gaan we met elkaar inhoudelijk en creatief aan de slag en in gesprek over het merk. En wie zijn het meest positief verrast over de input en uitkomsten? Juist, de CEO en het management. Het zijn de medewerkers die komen met de meest verfrissende ideeën en marktkennis. Niet gehinderd door een tunnelvisie, eager dat ze mee mogen doen, ervaringsdeskundig en bereid om hun gevoel te laten spreken.
Kortom CEO, durf je aannames los te laten en zet je verlanglijstje gewoon om in actie!
Morgen ook gelijk aan de slag met je medemerkers? Vraag naar de mogelijkheden voor een positioneringsworkshop.