Maak medewerkers eigenaar van het merk, zodat de arbeidsmarkt het merkt
Onderscheiden als bedrijfsmerk op de arbeidsmarkt is de nieuwe ‘licence to operate’
Het belang van een sterk bedrijfsmerk in een competitieve opdrachtgeversmarkt is algemeen bekend. Als je wilt groeien, moet je je onderscheiden in de beleving van je (potentiële) klant. Dagelijks worden we echter ook geconfronteerd met de nieuwe realiteit; de structurele krapte op de arbeidsmarkt. “Voor het eerst zijn er meer vacatures dan werklozen: een crisis dreigt.”, aldus hoogleraar arbeidsmarkt Ton Wilthagen.
En niks zo erg voor ondernemers om wel business binnen te halen, maar niet de (goede) mensen te hebben om dit te realiseren. Je onderscheiden als bedrijfsmerk op de arbeidsmarkt is dan allang geen overbodige luxe meer, maar de nieuwe ‘licence to operate’.
De realiteit is echter dat veel bedrijven niet worden (h)erkend als onderscheidende speler op de arbeidsmarkt en daarmee de war-on-talent dreigen te verliezen. De meeste arbeidsvoorwaarden zijn simpelweg verwoorden tot hygiëne factoren. Wat rest als ‘verschilmaker’ is de wens van een kandidaat om te mogen werken bij en het trotse gevoel om bij te dragen aan een onderscheidend en betekenisvol merk. Van medewerker naar medemerker.
Brand empowerment: van medewerkers naar medemerkers
Succesvolle, betekenisvolle merken zetten in de eerste plaats de klant centraal. Zonder klantrelevantie & -onderscheid is er ook geen voedingsbodem voor een sterke, competitieve positionering van je bedrijfsmerk. Dat neemt echter niet weg, dat je medewerkers cruciaal zijn in het bouwen van een betekenisvol merk met een duurzaam concurrentievoordeel.
Vanuit Merketingvisie geloven wij dan ook sterk in ‘Brand empowerment’; het blijvend stimuleren en faciliteren van elke medewerker in zijn/haar (potentiële) rol van medemerker. Dit ontwikkelproces begint al vanaf dag één bij het meedenken over de merkstrategie en resulteert in het dagelijks bijdragen aan de merkrealisatie. Iedere medewerker wordt gefaciliteerd in en neemt eigenaarschap over het merk, vanuit zijn/haar eigen expertise en talent, als onmisbare schakel in het gehele commerciële bedrijfsproces. Daarbij gebruikmakend van heldere kaders en laagdrempelige (Merketing®) tools. Zo wordt ook het spreken van dezelfde taal, integrale samenwerking en innovatie vanuit het merk gestimuleerd. Kortom, merk- & organisatie ontwikkeling gaan hand in hand.
Deze benadering heeft ook een aantal belangrijke voordelen voor je concurrentiepositie als bedrijfsmerk op de arbeidsmarkt.
1. #GROTERE REACH
Door een grotere, organisatiebrede betrokkenheid bij het merk, zijn ook meer medewerkers bereid en in staat om hun sociale netwerk, met potentiële kandidaten, te activeren. Zij zijn nu ook storymakers geworden (versus sec storytellers). Uit onderzoek van Apostle komt bovendien naar voren dat organisch bereik van corporate berichten (op LinkedIn en Facebook) laag is en verder afneemt door algoritmes. Activatie van persoonlijke kanalen levert gemiddeld een 561% hoger bereik op!
2. #GROTERE KLIK
Door actief mee te mogen en kunnen bouwen aan een betekenisvol merk creëer je meer persoonlijke en emotionele betrokkenheid bij het merk. Dat vertaalt zich ook naar de intrinsieke motivatie om persoonlijke, passievolle en oprechte ervaringen te delen met potentiële opdrachtgevers en (top)kandidaten. Connectie te maken vanuit het hart. Volgens psycholoog Marcelino Lopez voelen we binnen enkele seconden al aan of er een ‘klik’ is. En hoe persoonlijker en oprechter je bericht, des te groter de kans op een echte (emotionele) klik.
3. #GROTERE GELOOFWAARDIGHEID
Het vertrouwen in instituten en geloof in hiërarchie daalt gestaag en de hang naar authenticiteit stijgt.
Uit recent onderzoek van Stackla komt naar voren dat 90% van de consumenten authenticiteit een zeer belangrijke factor vindt in de keuze voor een merk. “Real and organic” wordt steeds vaker geprefereerd boven “perfect and well-packaged”. Ook uit diverse Trust barometers van Edelman komt naar voren dat wat gewone medewerkers zeggen over het bedrijf meer wordt vertrouwd dan wat de CEO daarover zegt. Medemerkers hebben als merkambassadeurs dus een enorme impact op de geloofwaardigheid van jouw bedrijfsmerk op de arbeidsmarkt.
Kortom, maak medewerkers eigenaar van het merk, zodat de arbeidsmarkt het merkt!
Wil jij ook meer rendement halen uit je bedrijfsmerk?
Start dan nu met de Merketing® Performance QuickScan:
Dit artikel staat ook op de managementsite: