“Medewerkers nemen geen initiatief, sluiten niet aan bij borrels of trainingen en steken niet hun vinger op als er iets extra’s nodig is. Mensen zijn mentaal uitgecheckt.” Wat kenmerken van ‘quiet quitters’, die Thijs Westerink, general manager FranklinCovey opsomt.
Uit onderzoek van Gallup komt naar voren dat in de Verenigde Staten 50 procent van de workforce uit quiet quitters bestaat. De cijfers voor Nederland zijn naar verwachting vergelijkbaar: https://bit.ly/3C5GmM4
Mentaal uitgecheckte medewerkers zijn vaker ziek, minder productief en beïnvloeden de cultuur negatief. Vooral bij organisaties met veel kenniswerkers wordt dit problematisch, want dat gaat ten koste van de creativiteit en innovatie.
👉 Het versterken van mentale relaties en het stimuleren en waarderen van medewerkerbetrokkenheid is dus topprioriteit voor managers en leiders binnen je organisatie.
In 2022 mocht ik zelf wederom vanuit Merketingvisie bouwen aan sterke organisatiemerken. Voor maatschappelijke organisaties, overheid en bedrijfsleven. Door medewerkers actief te betrekken bij de ontwikkeling en realisatie van de merkstrategie ben ik ook nog meer overtuigd geraakt van de, vaak verborgen en onbenutte, creatieve en innovatieve potentie van medewerkers. Creativiteit vind je echt niet alleen buiten de deur bij reclamebureaus.
Laten we in 2023 zoveel mogelijk medewerkers weer mentaal inchecken! Zoals Simon Sinek het mooi verwoordt; “Be the leader, you wish you had.”