Mind your Pay-off gap!

Staan de heisessies met het MT voor komend jaar al in de agenda? Dan is het bedenken van een nieuwe Pay-off of slogan waarschijnlijk ook een agendapunt. En je bent niet de enige. Een sterke Pay-off kan een bedrijf namelijk een flinke boost geven. Extern en intern.

Helaas blijft die boost meestal uit. Dat heeft te maken met de wijze waarop zo’n Pay-off vaak nog tot stand komt: even snel, met een selecte groep. Er moet natuurlijk wel voldoende tijd over blijven om de banners, busjes, brochures, etc. opnieuw te gaan bedrukken…

Naast het feit dat de uitkomst zelden verrassend en onderscheidend is (de hoogste kwaliteit in Zorg/ICT/Bouw/etc.) levert het ook niets op. Het beklijft niet. Niet buiten, niet binnen.

Zelf ervaren? Test dan je huidige Pay-off eens bij een willekeurige klant en een medewerker. Pakt het hen? Komen zij met concrete praktijkvoorbeelden? Of blijft het bij ‘ja, het is maar een Pay-off hé….”

Hoe dan wel?

Een sterke Pay-off is een creatieve resultante van een strategisch proces. Het is de kers op de taart. Het geeft in essentie aan wat de ambitie is van de organisatie en hoe zij daar invulling aan wil geven. Gebaseerd op diepere inzichten in de klant, concurrentie en de eigen organisatie. In zo’n proces dienen medewerkers vanuit diverse geledingen betrokken te worden. Want de Pay-off wordt uiteindelijk door hen geleverd! Zij moeten het snappen, met trots omarmen, waarmaken en uitdragen. Zij moeten voorkomen dat de Pay-off slechts een holle frase blijft.

Zoals Coolblue het mooi verwoordt: “Jouw glimlach. Daar werken wij met honderden Coolblue’ers elke dag keihard voor. Dus daarom zetten we het naast ons logo. Zodat jij weet wat je kunt verwachten, en wij nooit vergeten waarom we het doen.”

En ja, zo’n proces kost extra tijd, maar een Pay-off die bij niemand beklijft is pure tijdverspilling! Kortom, neem de tijd en betrek je medewerkers. Alleen zij brengen de Pay-off echt tot leven!

Ook alles uit je Merk halen? Leg je merk dan voor de komende heisessie eerst eens tegen de Merkmeetlat!

Can’t start a fire without a spark


Ben jij klaar om het vuur aan te wakkeren? Dan is het tijd voor een kennismakingsgesprek. Vul het formulier in en we nemen snel contact met je op!

Wat je van ons kunt verwachten:

 Opvallen met een verleidelijk en duidelijk verhaal

 Uitdragen waar je voor staat intern en extern

 Meer kwalitatieve leads

 Trotse en betrokken medewerkers

 Quick wins en lange termijn resultaten