Merkmeetlat
Wil je inzicht in hoe sterk jouw merk is? Hoe je meer resultaat kunt halen uit je bedrijfsmerk (Corporate brand) en/of je werkgeversmerk (Employer brand)?
Wat houdt het in?
Wij onderzoeken hoe jouw merk er nu voor staat, zowel van binnenuit als van buitenaf en bepalen welke potentie er is om jouw merk krachtiger te positioneren in de markt. Richting (potentiële) klanten en kandidaten. Met de merkmeetlat krijg jij inzicht in je merkoriëntatie en het groeipotentieel van jouw merk.
Wil je gelijk een eerste indicatie welke potentie er is voor jouw bedrijfsmerk of werkgeversmerk? Leg dan je merk tegen de Merkmeetlat á €499,-
Met de Merkmeetlat krijg je een indicatie over de merkpotentie voor je bedrijf en waar de kansen liggen die optimaal te benutten. Hieronder willen we jou inspireren en lichten we alvast wat tipjes van de sluier op om de (emotionele) potentie van jouw merk zelf te ervaren.
Waarom de merkmeetlat?
Onderzoek toont aan dat merkgerichte bedrijven gemiddeld tweemaal winstgevender zijn dan bedrijven die dat niet zijn. Zij gebruiken het merk en in het bijzonder de merkbelofte niet slechts als verkoop- of communicatiemiddel, maar als vertrekpunt en inspiratiebron voor alle bedrijfsactiviteiten.
Een buitengewoon merk levert dan ook een enorme bijdrage aan de (financiële) prestaties en de groei van je onderneming. Buitengewone merken creëren emotionele voorkeur bij (potentiële) klanten en medewerkers. Eerst het hart, dan het hoofd!
Een merk bouwen gaat echter niet over een ijs, maar is een proces waar je als organisatie continu aan moeten blijven werken. Op dagelijkse basis met elkaar uitdragen en waarmaken waar je als merk gevoelsmatig voor staat. Je merkbelofte gaan leven. Dat vereist een organisatie met medewerkers die het merk in hun DNA hebben opgenomen en een organisatie die dit merk-waardig werken stimuleert en faciliteert.
Hoe pakken we dat aan?
In een interactieve sessie doorlopen en bespreken we samen met jou een viertal belangrijke aandachtsgebieden voor jouw bedrijfsmerk: merkonderscheid, merkuitstraling, merkcultuur en merksturing.
I. Merkonderscheid
Als ambitieuze ondernemer heb jij waarschijnlijk al lang scherp waar de groei voor jullie bedrijf vandaan komt. En met een beetje geluk is je visie en groeistrategie in een gedragen businessplan vormgeven. Waar het nog wel eens aan ontbreekt is een kapstok in de vorm van een inspirerende merkpositionering. Het vlaggenschip voor al jouw (toekomstige) producten en diensten. De (unieke) emotionele waarde propositie waarmee je huidige en toekomstige klanten en medewerkers aan je weet te binden. De merkbelofte waarmee je huidige en toekomstige concurrenten op emotionele afstand zet. Het verhaal waarmee jij aantoont van de buitencategorie te zijn!
II. Merkuitstraling
Als je weet en voelt waar je als merk voor staat, wil je dat als merk ook uitdragen. Alles communiceert, Van logo tot het gedrag van je medewerker. Bewust en onbewust. Visueel en verbaal. Het telt allemaal op. In een fractie van een seconde is je eerste indruk gemaakt! Een waardevolle merkbelofte is waardeloos als het niet zichtbaar en voelbaar tot uiting komt in je symboliek, je pay-off, huisstijl, beeldtaal, social media, medewerker communicatie, campagnes, etc. En de waarde is ook verwaarloosbaar als je medewerkers geen merkambassadeurschap tonen.
III. Merkcultuur
Je medewerkers geven invulling aan je bedrijfsactiviteiten. Zij maken de merkbelofte (dagelijks) waar. Het levend bewijs. Iedere medewerker op zijn eigen manier. Gebruikmakend van zijn/haar bijzondere kwaliteiten, passie en talent. In co-creatie met collega’s. Als organisatie zul je dit merk-waardig gedrag blijvend moeten stimuleren en faciliteren (o.a. via tools, opleidingen, processen en voorbeeldrol management).
IV. Merksturing
Van ‘good to great’ in Merketing gaat niet over één nacht ijs. Het is een proces van vallen en opstaan en vereist een lerende organisatie. Essentieel daarvoor is dat de (business) prestaties van het merk, als resultante van het merk-waardig werken, op regelmatige basis worden gemonitord en geëvalueerd. Deze inzichten stimuleren daarmee de interne en externe dialoog over het merk, de merkbelofte, de merkbeleving, de doorontwikkeling van je onderscheidend vermogen en innovatie.
Wat krijg je ervoor terug?
De inzichten die we daarin opdoen worden uitgewerkt in een compact overzicht.
Met een score per aandachtsgebied, een motivatie per score en een advies over de te nemen (vervolg) stappen om je bedrijfsmerk te versterken. Je merkbelofte consistent als gehele organisatie uit te dragen en waar te maken.
Durf jij het ook aan om je bedrijf tegen de Merkmeetlat te houden?