Merketingvisie Merketingvisie Merketingvisie Merketingvisie
  • Diensten
    • Merkpositionering advies
    • (Re) branding begeleiding
    • Workshop
    • Merkbouw programma’s
    • Merkmeetlat
    • Bureauselectie
  • Merketingkennis
    • Journal
    • Merketingvrijdag
    • Merketing Academy
    • FAQ Merkoriëntatie
  • Over Merketingvisie
  • Contact
Merketing® Quickscan

Bedrijfsmerken managen is investeren in mentaal kapitaal

Je merk is je toekomstig kapitaal

Hoe de markt je bedrijf waarneemt, is van onschatbare waarde voor de business van morgen. Een helder, aantrekkelijk en onderscheidend beeld bepaalt de werkelijke waarde van je bedrijfsmerk. Een sterk merk zorgt namelijk ook voor een emotionele voorkeurspositie bij toekomstige klanten en potentiële investeerders. Alles wat je in woord en daad uitdraagt, versterkt of verzwakt dit gewenste beeld. Een goede bedrijfseconomische reden om deze (niet tastbare) asset verstandig te managen.

Ondernemen en merkdenken

Hier is nog veel te winnen voor midden- en klein bedrijven. Over de aanschaf, het beheer en onderhoud van tastbare assets zoals een bedrijfspand, machines of personeel wordt door het management uitvoerig gewikt en gewogen. Geheel logisch want het is je kapitaal en daar moet je zorgvuldig mee omgaan.

Waar het gaat om je waardevolste asset, je bedrijfsmerk, gaat dit wat minder op. Een sterk bedrijfsmerk bouwen vereist onder meer een onderscheidende en consistente uitstraling en gedrag en permanente ondernemersaandacht. Meer en weldoordachte aandacht voor belangrijke symbolische dragers van het merk (logo, pay-off, foto’s, advertenties, productlabels, social media posts, etc.) levert directe winst op. In de praktijk leidt het gebrek aan dit bewustzijn tot uitspraken als: “deze pay-off klinkt wel aardig”, “groen vinden we wel een mooie kleur” of “deze stockfoto’s zijn toch gratis”. De onderscheidende en consistente waarde die het bedrijf daadwerkelijk levert, wordt in de uitstraling en beeldvorming zo vaak weer onbewust teniet gedaan.

Investeren in merkgerichtheid

Deze merkwaardige kapitaalvernietiging gaat ten koste van de groeipotentie van veel midden- en klein bedrijven. Uit Merkoriëntatie onderzoek blijkt dat bedrijven die bewust sturen op de waarde van hun merk een gemiddeld 7% hoger bedrijfsrendement behalen. Daarnaast zijn zij veel minder gevoelig voor prijsconcurrentie. Werken aan de merkgerichtheid van je bedrijf is dan ook werken aan mentaal kapitaal.

Linkedin
Twitter
WhatsApp

© Merketingvisie 2025. All Rights Reserved. Website powered by Webgrowth Company Core Engine

Merketingvisie
  • Diensten
    • Merkpositionering advies
    • (Re) branding begeleiding
    • Workshop
    • Merkbouw programma’s
    • Merkmeetlat
    • Bureauselectie
  • Merketingkennis
    • Journal
    • Merketingvrijdag
    • Merketing Academy
    • FAQ Merkoriëntatie
  • Over Merketingvisie
  • Contact
Merketing® Quickscan
Merktingvisie nieuwsbrief

Op de hoogte blijven? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief