โด ๐๐๐ง ๐๐๐ซ๐ค๐๐ญ๐ข๐ง๐ ๐ง๐๐๐ซ ๐๐๐ซ๐ค๐๐ญ๐ข๐ง๐ ยฎ โด
Volgens een rapport van het B2B institute waarin professor Dawes de 99/5-regel uitlegt, veranderen bedrijven gemiddeld eens in de vijf jaar van dienstverlener. Dat betekent dat slechts 20% van de zakelijke kopers in de loop van een heel jaar โin-marketโ is, wat terug te brengen is naar 5% per kwartaal. Aan die 5% wordt in B2B doorgaans vrijwel alle marketing aandacht, capaciteit en budget besteed. Niet verstandig op de langere termijn, maar hoe maak je dat als marketeer duidelijk in Jip-en-Janneke taal?
Stel je voor dat er een geweldig podium is voor dansers die klaar zijn om te schitteren. Die paar dansers die al daar zijn, willen de show stelen, en ze zijn op zoek naar gave dansschoenen: misschien jouw merk of merk X, Y of Z. Uiteraard wil je daar met jouw merk op mentale pole-position staan. Maar wat bepaalt nu echt je business succes als merk?
Terwijl deze dansers op zoek zijn naar hun perfecte pasvorm, bevindt zich in de coulissen een zee van toekomstige dansers die hun tijd afwachten.
De twist!
โ In plaats van alleen maar te proberen die paar dansers op het podium te verleiden, zou je moeten streven naar ‘Merketingยฎ’. Dat betekent dat je jouw dansschoenenmerk laat schitteren op alle mogelijke manieren, zodat wanneer die toekomstige dansers straks het podium op willen, ze jouw merk al kennen en bewonderen. Je zorgt ervoor dat jouw merk een onweerstaanbare aantrekkingskracht heeft voor iedereen die nu of in de toekomst op het punt staat om op te treden. Met de juiste ‘Merketingยฎ’ zijn ze al verliefd op jouw dansschoenen, zelfs voordat ze weten of en wanneer zij die willen dragen.
Laten we er in 2024 met elkaar weer een Merkwaardig jaar van maken!