Merketingvrijdag | The War on Talent: Strategisch werven

Merkwaardige ‘war-on-talent’ tips uit het veld.

Afgelopen Merketingvrijdag voerden diverse ondernemers met elkaar bij Heilige Boontjes een boeiend gesprek over Employer branding en de ‘war-on-talent’ in de praktijk.

Vier belangrijke inzichten om de strijd te winnen, die we graag met ons netwerk delen:

1.    Echt inleven in de mensen die je zoekt

Als je mensen wilt verleiden om voor jou te komen werken, zul je je eerst echt in hen moeten verdiepen. Hoe leven ze in het wild? Wat betekent werk voor generatie X, Y of Z? Waar gaat hun hart sneller van kloppen? Zoals Steven Covey dat als vijfde gewoonte mooi verwoordt; “seek first to understand, then to be understood”.

2.    Werf met een open-mind

Heel veel huidige toppers binnen de organisaties, voldeden helemaal niet aan het plaatje van de ‘ideale kandidaat’. In de praktijk blijken passie en mentaliteit doorslaggevender voor een langdurige match (en ook moeilijker bij te schaven) dan opleiding en ervaring. Werven met een open-mind maakt ook de visvijver een stuk groter en gevarieerder.

3.    Breng eigenheid in je verhaal

Durf eigenheid in te brengen in je verhaal/propositie (EVP). In een overvloed aan min of meer dezelfde (branding en vacature) boodschappen, beklijft alleen het opmerkelijke. Zoek het verschil niet in functionele voordelen, maar in unieke emotionele meerwaarde. Zoals Jules Deelder dat mooi citeerde: ‘’zonder standpunt, staat men nergens.”

4.    Investeer in de voorkant

Door te zorgen voor een goede, warme landing en begeleiding bouw je vanaf dag één aan medewerker trots, teamspirit en loyaliteit voor jouw organisatie. Deze, wat minder declarabele, tijd verdient zich dubbel en dwars terug door een hogere retentie en merkambassadeurschap.

Wil jij er de volgende Merketingvrijdag ook bij zijn? Let us know Merketingvisie, dan reserveren we alvast een plekje!