Merketing journal
Merketing Academy/bibliotheek
In deze Merketing journal delen wij regelmatig onze visie en ervaringen rondom het bouwen van merken.
7 tips voor B2B Branding: Hoe je jouw merkwaarde krachtig kunt verhogen
Business to business (B2B) branding wordt steeds belangrijker in dit digitale tijdperk. Nu de concurrentie op de markt toeneemt, moeten bedrijven ervoor zorgen dat ze gezien en gehoord worden en een impact maken. Het is belangrijk om een sterke B2B branding...
7 Employer branding tips voor het vinden & behouden van personeel
Goede en gedreven medewerkers vinden en behouden is essentieel voor het succes van elke organisatie. In deze tijd van arbeidskrapte moét je worden (h)erkend als organisatie waar mensen gráág willen werken. De werkdruk voor medewerkers is groot en de vraag om...
50% van je medewerkers zijn ‘quiet quitters’
“Medewerkers nemen geen initiatief, sluiten niet aan bij borrels of trainingen en steken niet hun vinger op als er iets extra's nodig is. Mensen zijn mentaal uitgecheckt.” Wat kenmerken van 'quiet quitters', die Thijs Westerink, general...
Concurrentievoordeel op de arbeidsmarkt door brand empowerment
Maak medewerkers eigenaar van het merk, zodat de arbeidsmarkt het merkt Onderscheiden als bedrijfsmerk op de arbeidsmarkt is de nieuwe ‘licence to operate’ Het belang van een sterk bedrijfsmerk in een competitieve opdrachtgeversmarkt is algemeen bekend. Als je wilt...
Copiatek, een te mooi verhaal om niet te delen!
Afgelopen week was ik op bezoek bij een bijzondere sociale onderneming; Copiatek. Zij halen in heel Nederland bij bedrijven, gemeenten, instellingen en scholen afgeschreven ICT-apparatuur op, knappen die op en leveren die tegen gereduceerd tarief aan maatschappelijke...
MKB laat goud door de vingers glippen
Onderzoek Midden en kleinbedrijven (MKB) laten enorme kansen liggen om zich te onderscheiden. Dat is verbazingwekkend omdat je bij een terugtredende economie het tegendeel zou verwachten. Zo blijkt uit het onderzoek naar merkoriëntatie binnen het MKB, uitgevoerd door...
Flexibele krachten maken je merk sterker
Een sterk merk vergroot de aantrekkingskracht richting klant. Een merk bouwen kost echter veel tijd, want je medewerkers moeten de belofte van je merk kunnen waarmaken. Door de inzet van flexwerkers kan dit proces worden gestimuleerd en versneld. Om te beginnen moet...
Bedrijfsmerken managen is investeren in mentaal kapitaal
Je merk is je toekomstig kapitaal Hoe de markt je bedrijf waarneemt, is van onschatbare waarde voor de business van morgen. Een helder, aantrekkelijk en onderscheidend beeld bepaalt de werkelijke waarde van je bedrijfsmerk. Een sterk merk zorgt namelijk ook voor een...
Je bedrijf als Merkwaardige arena
Het leveren van kwaliteit staat hoog op elke agenda. Vanuit merkoptiek ook erg belangrijk want de perceptie van consistente kwaliteit is een harde eis voor een sterk merk. Als het gaat over competentie management wordt kwaliteit gangbaar vertaald als voldoen aan een...
Meer Purpose en Soft Skills? gewoon een kwestie van vertrouwen en loslaten.
Uit diverse ‘CEO’s Insights’ onderzoeken komt de grote wens naar voren om meer te investeren in Soft Skills. CEO’s willen hiermee hun eigen effectiviteit als leider vergroten. Hoog op het CEO verlanglijstje staat dan ook de wens om te leren hoe zij hun teams...
Mind your Pay-off gap!
Staan de heisessies met het MT voor komend jaar al in de agenda? Dan is het bedenken van een nieuwe Pay-off of slogan waarschijnlijk ook een agendapunt. En je bent niet de enige. Een sterke Pay-off kan een bedrijf namelijk een flinke boost geven. Extern en intern....
Merkoriëntatie monitoren vereist merkinhoudelijke blik
Steeds meer organisaties realiseren zich dat het bouwen van een sterk merk geen sprint maar een marathon is. Het vergt een lange adem om een mentale voorkeurspositie bij de doelgroep te verdienen en te behouden. Dat organisaties hier toch fors op inzetten komt omdat...
Merkgerichtheid versus Klantgerichtheid
Tijdens mijn recente workshop over merkpositionering kwam de vraag op waarin het wezenlijke verschil zit tussen merkgerichtheid en klantgerichtheid. Een belangrijk, maar tevens weinig beschreven verschil. Vandaar dat ik mijn visie daarop ook aan het digitale papier...
Medewerkers je merk laten uitstralen
Brand boosts your business Een sterk merk kan voor structureel meer winst zorgen, hogere marges en loyalere klanten (return on branding). De belangrijkste factor die bepalend is voor het langetermijn succes van een merk is echter het gedrag van medewerkers. In diverse...
7 culturele succesfactoren bij een merkverandering (Rebranding)
Cultuur is ziel organisatie Cultuur is een veelbesproken maar ook zeer complex onderwerp. In essentie gaat cultuur over de gemeenschappelijke waarden (collectieve mindset) die men binnen een organisatie heeft en het (positieve en negatieve) gedrag dat daarvan is...
Zo activeer je ‘Grass Roots’ Marketing
Grassroots is een beweging van onderaf in plaats van bovenaf. De man van de straat, of medewerker, laat zelf zijn stem horen. Wat moet je daar als marketeer mee? Bij grassroots (graswortels) ontwikkelen medewerkers in plaats van beleidsmakers initiatieven en nemen...
Flexibele krachten maken je merk sterker
Een sterk merk vergroot de aantrekkingskracht richting klant. Een merk bouwen kost echter veel tijd, want je medewerkers moeten de belofte van je merk kunnen waarmaken. Door de inzet van flexwerkers kan dit proces worden gestimuleerd en versneld. Gouden criteria Om te...
Merketing® strategie de basis
Groeien door het operationaliseren van je merk
E-book waarin de methodiek wordt beschreven om je bedrijfsmerk te operationaliseren binnen je commerciële strategieën en processen.