Bedrijfsmerken managen is investeren in keihard kapitaal

Hoe de markt je bedrijf waarneemt, search is van onschatbare waarde voor de business van morgen. Een helder, aantrekkelijk en onderscheidend beeld bepaalt de werkelijke waarde van je bedrijfsmerk. Een sterk merk zorgt namelijk ook voor een emotionele voorkeurspositie bij toekomstige klanten en potentiële investeerders. Alles wat je in woord en daad uitdraagt, versterkt of verzwakt dit gewenste beeld. Een goede bedrijfseconomische reden om deze (niet tastbare) asset verstandig te managen.

Ondernemen en merkdenken

Hier is nog veel te winnen voor midden- en klein bedrijven. Over de aanschaf, het beheer en onderhoud van tastbare assets zoals een bedrijfspand, machines of personeel wordt door het management uitvoerig gewikt en gewogen. Geheel logisch want het is je kapitaal en daar moet je zorgvuldig mee omgaan.

Waar het gaat om je waardevolste asset, je bedrijfsmerk, gaat dit wat minder op. Een sterk bedrijfsmerk bouwen vereist onder meer een onderscheidende en consistente uitstraling en gedrag en permanente ondernemersaandacht. Meer en weldoordachte aandacht voor belangrijke symbolische dragers van het merk (logo, pay-off, foto’s, advertenties, productlabels, social media posts, etc.) levert directe winst op. In de praktijk leidt het gebrek aan dit bewustzijn tot uitspraken als: “deze pay-off klinkt wel aardig”, “groen vinden we wel een mooie kleur” of “deze stockfoto’s zijn toch gratis”. De onderscheidende en consistente waarde die het bedrijf daadwerkelijk levert, wordt in de uitstraling en beeldvorming zo vaak weer onbewust teniet gedaan.

Investeren in merkgerichtheid

Deze merkwaardige kapitaalvernietiging gaat ten koste van de groeipotentie van veel midden- en klein bedrijven. Uit diverse onderzoeken blijkt dat bedrijven die bewust sturen op de waarde van hun merk een gemiddeld TWEEMAAL hoger bedrijfsrendement behalen. Daarnaast zijn zij veel minder gevoelig voor prijsconcurrentie. Werken aan de merkgerichtheid* van je bedrijf is dan ook puur investeren in keihard kapitaal.

Dit artikel is ook gepubliceerd op:

http://www.brand-management.nl/2016/04/je-bedrijfsmerk-managen-is-investeren-in-keihard-kapitaal/

Can’t start a fire without a spark


Ben jij klaar om het vuur aan te wakkeren? Dan is het tijd voor een kennismakingsgesprek. Vul het formulier in en we nemen snel contact met je op!

Wat je van ons kunt verwachten:

 Opvallen met een verleidelijk en duidelijk verhaal

 Uitdragen waar je voor staat intern en extern

 Meer kwalitatieve leads

 Trotse en betrokken medewerkers

 Quick wins en lange termijn resultaten