Verslag Merketingvrijdag 27 februari: Kiezen=Merken

De afgelopen Merketingvrijdag stond het thema Kiezen=Merken centraal. De boodschap: onderscheiden in een nieuwe markt vereist moedige keuzes met betrekking tot je merk. Tijdens de workshop vormden de aanwezigen samen het management team. Het was (zoals in de werkelijkheid ook vaak voor komt) nog een grote klus om het hele management team op één lijn te krijgen. Tijdens het bevragen van de afgevaardigden van de twee doelgroepen, werd duidelijk dat wanneer er geen keuzes worden gemaakt je als bedrijf "stuck in the middle" zit. Zoals een van de deelnemers mooi zei: "het lijkt op de piramide van Maslov, je moet altijd voldoen aan de basisbehoeften van je doelgroep, maar één behoefte kies je eruit, en daar focus/onderscheid je je op."

Tijdens de workshop werd een fictief bedrijf als voorbeeld genomen. Dit bedrijf wilde een nieuwe markt betreden en een profilering kiezen die zowel voor de nieuwe als de bestaande doelgroep relevant was. Een afgevaardigde van de bestaande doelgroep en een afgevaardigde van de nieuwe doelgroep waren aanwezig. Zo konden de aanwezigen real-time inzicht verkrijgen in de doelgroepen door hen vragen te stellen. Gezamenlijk kwam het gelegenheidsmanagement team zo tot het beste positioneringscenario en werd deze keuze gevierd op de aansluitende kantoorborrel.