Jean-Paul Ladage – Zest Software

Jean-Paul Ladage, oprichter van Zest Software, liep tegen een uitdaging aan.

Je zit met veel potentiële klanten aan tafel, maar tijdens de eerste gesprekken blijkt dat de match niet aanwezig is. Jean-Paul vroeg zich af hoe dit te verbeteren, oftewel hoe de doelgroep beter aangesproken kon worden. Complexe gebruiksvriendelijke websites is een van de oplossingen die Zest kan leveren, maar waarin schuilt voor klanten de werkelijk unieke meerwaarde?

Dat was het moment dat de paden van Zest Software en Merketingvisie elkaar kruisten. Door middel van het merk werd duidelijk op welke waarden Zest Software zich in de markt onderscheidt. Zo vertelt Jean-Paul: “Vaak denk je wel te weten waar je voor staat maar dat is vanuit een rationele gedachte. Door vanuit de klant de waarden op een rijtje te zetten kom je achter de daadwerkelijke emotionele behoeften van je doelgroep. Iets waar je in eerste instantie niet aan denkt.”

Vanuit dit traject ontstond zo ook het idee om zich meer te richten op gemeenten als nieuwe doelgroep. Om deze nieuwe markt aan te spreken was het wel noodzakelijk om de dienstverlening aan te scherpen en dat bracht een nieuwe keuze met zich mee. Gooien we de huidige propositie helemaal om en nemen we afscheid van het oude?

Anno 2015 zien we dat Zest Software heeft besloten zich niet te richten op gemeenten. In de laatste jaren heeft de merkpositionering vooral geholpen verdieping te vinden bij de bestaande doelgroep. De merkwaarden en merkbelofte zijn nu nog steeds relevant voor Zest Software en de doelgroep. “De ontwikkeling van het merk draagt bij aan een lange termijn ontwikkeling”, zo vertelt Jean-Paul. Ook nu Zest Software bezig is met het aanpassen van de communicatie middelen. Het merkkompas helpt om de juiste klantbeleving te houden, of het nu gaat om vormgeving of teksten.