id Plein: innovatief ondernemen met het merk als kompas

Benieuwd hoe je merk kan bijdragen aan meer omzet? Maarten Freriks van id Plein heeft hier een goed voorbeeld van. id Plein is een organisatie dat bemiddelt tussen bedrijven en werkzoekenden. In deze zeer competitieve markt is onderscheiden een must. id Plein gebruikt daarvoor haar merkbelofte als kompas. Alleen diensten en producten die voldoen aan de merkbelofte 'smart thinking' oftewel, innovatieve dienstverlening gebaseerd op bewezen methoden krijgen het stempel id Plein.

Vóór de ontwikkeling van de nieuwe merkbelofte profileerde id Plein zich met Individueel Maatwerk. Vijftien jaar geleden was id Plein daarmee onderscheidend, maar inmiddels claimt elk bedrijf in deze sector hetzelfde. De nieuwsgierigheid en de drive om zich te blijven ontwikkelen en professionaliseren, leide tot een propositie waarin Evidence Based werken en Innovatie centraal staan. Aan de hand van de nieuwe propositie 'smart thinking' was dit mogelijk. Maarten Freriks vertelt: "We leveren nog steeds maatwerk, alleen nu is het zo dat de diensten en methoden gebaseerd zijn op wetenschappelijke inzichten. Waar mogelijk passen we alleen werkwijzen toe die bewezen effectief zijn. Wanneer bewijs nog ontbreekt, baseren we onze aanpak op wetenschappelijke kennis, en bouwen we feedback-leerloops in of een experimentele aanpak, om deze kennis verder te ontwikkelen. Daardoor kunnen we effectiever en doeltreffender te werk kunnen gaan." Door oplossingen te bedenken die daarmee net wat slimmer zijn dan die van de concurrent, onderscheidt id Plein zich in de markt en wordt ingespeeld op de juiste doelgroep.

Een concreet voorbeeld van het gebruiken van je merkbelofte voor je dienstverlening of productontwikkeling is het Mobiliteitsnetwerk van id Plein. Landelijk zijn herplaatsingsresultaten van werknemers die door ziekte zijn uitgevallen abominabel slecht, bij alle aanbieders. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat een te grote focus op de belemmering of ziekte, en het ziek thuis gaan zitten, de terugkeer naar werk sterk bemoeilijkt. id Plein heeft daarom een experiment opgezet waarin werknemers, die langdurig ziek zijn en niet terug kunnen naar hun oude baan, direct aan de slag gaan op een andere werkplek. Niet uitzieken en blijven hopen op verbetering, maar bezig en actief blijven in een werkomgeving zal de terugkeer naar regulier werk versnellen. Dat is althans de verwachting in dit experiment. Door goede monitoring zal blijken of de aanpak inderdaad betere resultaten oplevert.

Een tweede vorm van Smart Thinking is de invoering van Ervaringsgericht Coachen in loopbaantrajecten. Veel individuele coaching is gericht op het verwerven van inzicht in nde eigen situatie, doelen en ambities. Er wordt veel gepraat tussen coaches en hun clienten, maar bekend is dat inzicht lang niet altijd tot gedragsverandering leidt, of tot het nemen van stappen. id Plein heeft de afgelopen jaren de methode van Ervaringsgericht Coachen ontwikkeld, waarin niet gepraat wordt, maar daadwerkelijk actie ondernomen wordt om sneller tot resultaat te komen. Werknemers blijken daardoor eerder keuzes te maken en stappen te zetten in hun carriere.

Uiteindelijk zal de merkpositionering als innovatieve dienstverlener op basis van evidence based methoden er toe bijdragen dat het vakgebied van loopbaancoaching, HR en re-integratie zal professionaliseren en de zin van de onzin kan worden gescheiden.